onsdag, april 23, 2008

En påse innanför dörren

I morse trodde jag att vi skulle gå den vanliga morgonrundan, men matte hade mycket energi idag och vi gick jättelångt. Det var när hon inte tog den vanliga svängen som jag förstod att det var något speciellt i görningen och jag fick alldeles rätt. När vi kom in igen så började hon byta kläder och pratade om att jag skulle få vara ensam hemma en stund. Hon skulle in till stan i något konstigt ärende och jag skulle vakta lägenheten.
Allt gick väldigt bra, men jag tyckte faktiskt att det var lite orättvist att jag skulle ha det så långtråkigt medan matte hade kul. Så när jag hörde att brevfarbrorn kom och stoppade ner en påse i det där konstiga hålet i dörren sprang jag genast dit. Och på dörrmattan låg en påse! Då jag inte kunde gå till matte med den, så bestämde jag mig för att titta närmare på påsen.
Det smakade ganska bra, men jag tröttnade efter en stund och gick in i soffan och la mig. Och när matte äntligen kom hem blev jag så glad, men hon tittade så konstigt på alla pappersbitar som låg innanför dörren. Och så började hon lyfta på mattorna och titta under möblerna och till sist frågade hon mig om jag hade tuggat i mig hennes nya bensinkort.
Så började hon skratta och sa att nu måste hon ringa och få ett nytt kort. Jag försökte ganska länge få henne att förstå att kortet hade glidit in under dörrmattan och att det inte alls hade smakat gott, men det gick väldigt trögt. Hon förstod ingenting på en lång stund, men till sist lyfte hon på dörrmattan och blev så glad att jag fick en puss på nosen.

Inga kommentarer: