lördag, juni 02, 2007

Småfolket på gården

När jag sprang runt på gården en dag upptäckte jag plötsligt några små figurer vid huset och de tittade på mig hela tiden. Matte skrattade lite när jag med viftande svans sprang fram till dem för att säga hej!
Matte kallade dem för "di sma unda jordi" och sa att jag skulle vara snäll mot dem.
Och så berättade hon att det är småfolket som bor under jorden precis där trollringen i gräsmattan finns. De vakar över gårdens alla människor och vaktar deras hus och mark. Men bara om man är snäll mot dem och inte kissar på dem eller häller varmt vatten över dem.
Hmm, vad konstigt tänkte jag för där jag bodde förut hörde jag alltid att det är såna som jag som är bäst på att vakta. Fast det är väl bäst att jag lyssnar på matte ändå för den som inte är snäll kan råka ut för jord-skott och det vill i alla fall inte jag ha.

Inga kommentarer: